۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۲۵۵۳۴

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۹ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۹ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 20 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 220 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 825 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 9 آبان ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۸/۰۹

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 948 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 935 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 20 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 220 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 825 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 404 هزار و 100 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1506 دلار معامله می‌شود.

در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود. هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 280 تومان است.  

صرافی‌های بانک‌ها امروز پنج شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 150 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 50 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 450 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 350 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

قیمت مصوب 58 قلم میوه و سبزی+ جدول

قیمت مصوب 58 قلم میوه و سبزی توسط کارشناسان و بازرسان 3 نهاد ناظر تعیین و برای فروش در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران ابلاغ شد.

میدان مرکزی در جنوبی‌ترین نقطه تهران نزدیک اتوبان آزادگان قرار دارد، اینجا منطقه عمده‌فروشی است و مغازه‌های شهر میوه‌های خود را از این مکان تهیه می‌کنند.

تمام حجره‌های این میدان موظف هستند برای فروش میوه‌ها فاکتور صادر کنند و مغازه‌های سطح شهر هم نهایتا تا 30 درصد می‌توانند به قیمت فاکتور اضافه کنند.

این قیمت‌ها برای بازه زمانی 6 آبان تا 12 آبان است و برای زمان‌های دیگرنرخ‌های جدید اعلام خواهد شد.

 

گوجه ۴۲درصد ارزان شد، رب‌گوجه ۱۵درصد گران؛ ناظران بازار در خواب

مرکز آمار ایران گزارشی از تغییرات قیمتی 24 قلم کالای خوراکی در مهر 98 و مقایسه آن با شهریور 98 و مهر 97 منتشر کرد که بر این اساس، قیمت 13 قلم کالا در مهر 98 نسبت به ماه قبل کاهش داشته و 11 کالا هم افزایش قیمت داشته اند.

طی یک سال منتهی به مهر 98 هم تنها سه کالای تخم مرغ، سیب و گوجه فرنگی کاهش قیمت داشته اند و مابقی کالاها دچار افزایش قیمت شده اند.

نکته جالب اینکه بر اساس این جدول، قیمت گوجه فرنگی طی یک ماه اخیر 14.9 درصد و در یک سال 42.3 درصد کاهش قیمت داشته ولی رب گوجه فرنگی طی یک سال گذشته بیش از 15.4 درصد افزایش قیمت داشته است. مسئولان وزارت صنعت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت هم ظاهراً در خواب تشریف دارند که کارخانه های رب گوجه فرنگی کلاه به این بزرگی بر سر آنها گذاشته اند.

سازمان حمایت , ستاد تنظیم بازار , قیمت کالاهای اساسی , مرکز آمار ایران ,

 

کاهش ۱۹ درصدی ثبت تعاونی‌ها در مهر ۹۸

بر اساس گزارش های اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در مهر ماه 98 تعداد 261 شرکت تعاونی و 2 اتحادیه در این ماه تشکیل و ثبت شده اند که وضعیت فعالیت آنان در حال بهره برداری و یا دست اجرا می باشند. تعداد کل اعضا تعاونی های مذکور 6115 نفر و تعداد شاغلان 3553 نفر و سرمایه اولیه حدود 85 میلیارد ریال می باشد. متوسط تعداد اعضا و شاغل مربوط به این تعاونی ها به ترتیب 23 و 14 نفر می باشد.

 بیشترین تعداد تعاونی تشکیل و ثبت شده به استان های خراسان رضوی و فارس هر کدام با 19 تعاونی و خوزستان و لرستان هر کدام با 17 تعاونی تعلق دارد. بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده در فعالیت های کشاورزی و صنعتی به ترتیب با 69 و48 واحد می باشند.

تعاونی های دارای فعالیت « مستغلات اجاره و فعالیت کسب و کار» و « عمده فروشی و خرده فروشی» به ترتیب با 1408 و 1359 نفر دارای بیشترین اعضا می باشد. همچنین بیشترین شاغل مربوط به تعاونی های دارای فعالیت « ساختمان» و « مستغلات اجاره و فعالیت های کسب و کار»به ترتیب 703 و 693 نفر می باشد.

 *مقایسه عملکرد ماه مهر 98 نسبت به شهریور ماه 98

 تعداد تعاونی های ثبت شده در مهر ماه سال جاری 261 واحد در مقایسه با ماه گذشته 228 واحد افزایشی معادل 14 درصد دارد. تعداد اعضا افزایشی معادل 7 درصد و تعداد فرصت شغلی کاهشی معادل 10 درصد را به همراه دارند.

* مقایسه عملکرد ماه مهر 98 نسبت به مهر 97

 تعداد تعاونی های ثبت شده در مهر ماه سال جاری 261 واحد در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 321 واحد کاهشی معادل 19 درصد دارد که این میزان برای تعداد اعضا افزایشی معادل 22 و تعداد فرصت شغلی کاهشی معادل 20 درصد را به همراه دارد.

 

امیدواری بازار به محرک‌های اقتصادی چین قیمت نفت را 61 دلار کرد

امروز در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت 31 سنت افزایش یافت و هر بشکه از این نوع نفت خام به قیمت 60.92 دلار به فروش رفت.

قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم رشد 30 سنتی داشت و هر بشکه از این نوع نفت به قیمت 55.36 دلار معامله شد.

خبرگزاری رویترز نوشت امروز پنجشنبه قیمت جهانی نفت به دنبال امیدواری به محرک‌های اقتصادی بیشتر که قرار است از سوی چین به فعالان و شرکت‌های اقتصادی این کشور تزریق شود افزایش یافت.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد فعالیت کارخانه‌ها و شرکت‌ها در چین برای ششمین ماه متوالی در ماه اکتبر کاهش یافته و فعالیت بخش‌های خدماتی چین به کمترین میزان از فوریه 2016 تا کنون رسیده است.

جفری هلی تحلیلگر ارشد بازار در OANDA گفت: «انتظارات برای اعمال محرک‌های اقتصادی بیشتر در کشور چین پس از 6 ماه کاهش شاخص تولید کارخانه‌ها در کشور تقاضا برای نفت را در این کشور افزایش داده است.»

چین پس از آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است و روزانه حدود 8 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خریداری می‌کند.

شب گذشته فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره در این کشور را برای سومین بار متوالی در سال جاری افزایش داد و گفته است که هدف از این افزایش ثبات و پایداری و توسعه اقتصادی برای طولانی مدت است. 

در دیگر سو کارشناسان معتقدند کاهش نرخ بهره می‌تواند باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود. چراکه اگر فرض آمریکا برای ثبات و پایداری اقتصادی درست باشد می‌تواند تقاضا را در بازار افزایش دهد.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات